I utkanten av Köpenhamn börjar snart bygget av en ny anläggning för elektrolys, där vatten spjälkas till vätgas och syrgas. Anläggningen på 2 megawatt får el från två vindkraftverk vid kusten och kan ge 600 kg vätgas om dagen. Det räcker till 20–30 bussar som enligt planerna ska rulla på gatorna i Köpenhamn. Danska energimyndigheten bidrar med 34,6 miljoner danska kronor till projektet som drivs av bland andra energibolaget Ørsted och vätgasdistributören Everfuel Europe.

Tekniken kallas power to gas. I Danmark, där nästan hälften av elkraften kommer från vindkraft, kan den lösa flera problem.

– Det finns många synergier mellan el- och gassystemet. När stora mängder billig vindkraft finns tillgänglig, och det ibland till och med finns ett överskott, kan den användas för att till exempel skapa vätgas, säger Asger Myken, senior projektledare vid det danska gastekniska utvecklingscentret, DGC.

Gasnätet kan också ge elnätet flexibilitet när det motsatta gäller, det vill säga när efterfrågan på el är hög, berättar han.

”Det finns många synergier mellan el- och gassystemet. När stora mängder billig vindkraft finns tillgänglig, och det ibland till och med finns ett överskott, kan den användas för att till exempel skapa väte.”

Asger Myken, senior projektledare, DGC

– Det kan till exempel vara genom ett hybridvärmepumpsystem, där en gaspanna kan leverera värme i stället för en elektrisk värmepump när det är brist på el.

Flera stora vätgasprojekt

I Danmark pågår sedan tidigare ett tiotal projekt i olika faser, från labb- till fullskala, för att testa vad man kallar power to x. Det är ett samlingsnamn för metoder att med hjälp av elektrolys bilda x, som kan vara vätgas, metan, metanol eller ammoniak.

Ytterligare flera nya projekt drar med stöd av danska energimyndigheten i gång under året. Myndigheten satsar via forskningsprogrammet Energy Technology Development and Demonstration Program en halv miljard danska kronor varje år på utveckling av energiteknik.

Ett projekt i Fredericia på Jylland får 48 miljoner danska kronor för att bygga en större anläggning för elektrolys vid Shells raffinaderi. Utöver danska Shell finns bland annat Everfuel Europe med.

– Anläggningen ska kopplas till elnätet och ta el därifrån när det finns mycket. Vätgas som bildas i elektrolysören ska användas i raffineringsprocessen där man producerar flytande bränslen. I dag används vätgas av fossilt ursprung i processen. En del ska komprimeras och distribueras till tankstationer och användas för transporter, berättar Asger Myken.

Den största satsningen – 80 miljoner danska kronor – är ett projekt i byn Skive på Nordjylland. Även där byggs en elektrolysanläggning som ska börja producera vätgas från 2022. En del av gasen ska bli råvara för metanolproduktion, en annan del gå till transporter. Koldioxid till metanolproduktionen kommer från en biogasanläggning i närheten. Projektet drivs i ett stort samarbete med tolv parter, bland andra DGC och Danmarks tekniska universitet.

Vätgas i naturgasnätet

Utöver att använda vätgasen i industriprocesser eller för att tanka fordon är det också möjligt att blanda in den direkt i gasnätet. De tekniska konsekvenserna för infrastrukturen och gaskonsumenterna är dock fortfarande inte helt utredda.

– I Danmark tillåts vanligen inblandning av upp till 2 procent vätgas i naturgasnätet. I Tyskland, Frankrike och Nederländerna testar man 10 eller 20 procents inblandning. Halten av inblandning är ett av de områden där DGC samarbetar med parter i Europa för att bidra till standardisering, berättar Asger Myken.

Test av gasdrivna apparater

DGC är också med i ett EU-samarbete för att testa hur gasdrivna apparater som kokkärl och spisar som används såväl i hushåll som på restauranger reagerar på inblandning av vätgas i naturgasnätet. Testerna görs med en gasblandningsutrustning i DGC:s labb där naturgas blandas med vätgas i olika halter för att se hur mycket som kan tillföras utan att det får negativa konsekvenser. Projektet drar i gång i år och ska fram till 2022 ha testat 100 apparater.

– Danska företag och institutioner är med i flera EU-projekt. Företaget Everfuel som är med i de tre nya power to x-projekten deltar till exempel i ett europeiskt projekt kring vätgas-fordon. Deras roll är att leverera gasen ut till bilarna. Målet är 600 nya vätgasbussar i Europa, bland annat 20–30 nya i Köpenhamn.

Få gasfordon

Trots många vätgasprojekt har Danmark ganska få vätgasfordon, enligt Asger Myken. Gasbilar är generellt inte politiskt prioriterat. Det är stort fokus på elbilar, berättar han.

– Betingelserna för gasbilar är inte så fördelaktiga i Danmark. Det finns inga ekonomiska incitament för biogas som i Sverige. Vätgasbilarna är liksom elbilar skattebefriade, men de är ändå få, vi har färre än 100 vätgasfordon.

Det pågår dock ett brett arbete för att minska koldioxidutsläppen. Den danska regeringen beslutade i och med den nya klimatlag som antogs 2019 att koldioxidutsläppen ska minskas med 70 procent till 2030, jämfört med utsläppen 1990. Regeringen har därefter dragit i gång större samarbeten med industrin. Olika sektorer – transport, tung industri, processindustri med flera – har rapporterat om hur de kan bidra till att minska koldioxidutsläppen. I flera fall är vätgas och power to x en del av lösningen.

TEXT: SIV ENGELMARK CEDERBORG

Läs hela artikeln i tidningen