I slutet av 2017 rullade 55 117 gasfordon på Sveriges vägar. Av dessa var 2 533 bussar, 854 tunga fordon och resterande personbilar och skåpbilar. Och många tror på en växande marknad framöver. Nya numret av tidningen Energigas har tema gasbilen.

Förra året såldes cirka 4 000 nya gasbilar i Sverige. Under hösten tog försäljningen ett rejält skutt och mycket tyder på att trenden håller i sig under 2018. Det nya bonus malus-systemet som införs vid halvårsskiftet kan bli ytterligare ett lyft, tror bilbranschen. Den som väljer en gasbil får då 10 000 kronor i klimatbonus.

Nya gasbilsmodeller och tankstationer

- Att välja en gasdriven bil är ett sunt val som vi hoppas att våra kunder nu ska ha lättare att göra, säger Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen i en av artiklarna i Energigas nr 1-2018.

I tidningen listas alla gasbilar som just nu finns tillgängliga på den svenska marknaden, med uppgifter om pris och räckvidd. Här finns även en karta över de drygt 170 tankstationer för fordonsgas som finns i landet.

Vätgasbilar populära i Japan

Under vinjetten profilen skriver vi om Björn Aronsson, verksamhetsledare för branschorganisationen Vätgas Sverige. Han berättar bland annat om att vätgasbilar är populära i Japan för att de kan användas som små elverk.

- I Japan, där det är vanligt med strömavbrott, kan man ansluta sin vätgasbil till bostaden med en sladd och driva hushållet en vecka på en tank, säger han.

Måste löna sig vara gasbilsägare

I nya numret av Energigas rapporterar vi också om de nya besiktningsreglerna för bilar som införs 20 maj, om lastbilar som går på flytande naturgas och biogas, samt om nya EU-krav som påverkar biogasproduktionen.

Heléne Lilja och Carl Zeidlitz, Motormännens Riksförbund, har skrivit debattartikeln som handlar om att det måste löna sig att vara gasbilsägare. De menar att regeringen måste garantera biogasens ekonomiska fördel på lång sikt.

Läs senaste numret och prenumerera här