– Gasen tillhör framtiden och är här för att stanna, säger Marcus Akmal, försäljningschef på Seat Sverige, som är övertygad om att en mix av gasfordon, hybrider och rena elbilar behövs för att ställa om.

Totalt såldes närmare 3 500 personbilar med gasdrift i Sverige förra året, varav Seat stod för en tredje del. Hela 14 procent av Seats sammanlagda  försäljning var gasbilar. Storsäljaren Leon lanserades i höstas i ny tappning samtidigt som den sjusitsiga suven Tarraco erbjöds med gasdrift. Även småbilarna Arona och Ibiza ingår i gasutbudet. Framgångsfaktorn stavas långsiktighet och målinriktad marknadsföring, menar Marcus Akmal, chef för Seats företagsförsäljning. Han utsågs till Seats bästa head of fleet för verksamhetsåret 2019. Året innan började han på företaget och lyckades omedelbart få fart på omsättningen.

Sticka hål på myter

– Mitt uppdrag var att kickstarta företagsförsäljningen. På den tiden hade Seat främst privat personer som kunder. Den offentliga sektorn, med kommuner och regioner i spetsen, står för den stora delen av gasbilsförsäljningen så jag bestämde mig för att gå ”all in” där. 

Han konstaterar att i Sydeuropa är man generellt mer familjär med gas och många använder exempelvis gasspisar. I Sverige däremot har det funnits ett motstånd mot gas.

– Vi har lagt mycket tid på att sticka hål på en massa myter. Rostar gastanken? Är det kö till gasstationerna? Är infrastrukturen verkligen tillräcklig? Vad händer om man krockar med en gasbil? Kunskapsluckorna har varit stora och vi har lagt tid och energi på att utbilda både personal och kunder. Dessutom har vi varit aktiva i till exempel Almedalen och på andra event och i olika forum. Successivt har vi ökat våra marknadsandelar, och det är den offentliga sektorn och taxibranschen som har varit dragloket i vår volymökning. 

”Successivt har vi ökat våra marknadsandelar och det är den offent­liga sektorn och taxibranschen som har
varit dragloket i vår volym­ökning.”

Marcus Akmal, chef för Seats företagsförsäljning

En framgångssaga – visst. Samtidigt konstaterar Marcus Akmal att det förstås är tuffa tider för gasbilen.

– Trenden med elbilar har sköljt över Sverige. Det är synd, gasen är ju ett supersmart drivmedel som bokstavligen tillverkas av äppelskrutt och bananskal. Jag är övertygad om att det är ett framtidens drivmedel som är här för att stanna. Därför skulle jag vilja se fler positiva incitament från regeringens sida. Fler tankstationer, lägre förmånsvärde, slopade tullavgifter och att privatpersoner som köper en begagnad gasbil får en bonus till exempel.

I framtiden tror Marcus Akmal på en mix av olika drivmedel.

– Det ena eller det andra är inte facit. Vi kan inte göra oss beroende av ett enda drivmedel. Ta laddhybriden som exempel. Om du främst reser långa sträckor är det inte en bil för dig. Du släpar bara runt på tunga batterier.

Bilbranschen ställer om

Bilbranschen befinner sig i en omställningsfas när både nya bilmodeller och hållbara drivmedel utvecklas i rask takt. I skiftet mot el bilar har Volkswagenkoncernen, där Seat ingår, beslutat sig för att inte utveckla nya generationer av gasbilar. I dag är koncernen den ledande gasbilstillverkaren med storsäljare som VW Golf och transportbilen Caddy. Även Skoda och Audi, som ingår i VW-gruppen, erbjuder gasdrivna modeller.

Irene Bernald är informationschef på Audi Sverige:

– Gasbilarna är fortfarande en viktig del av Audis hållbara alternativ. Modellerna A3, A4 och A5 finns tillgängliga i sin nuvarande generation, konstaterar hon. 

– Tack vare den svenska gasmixen är det klimatsmart att köra gasbil i Sverige. Den gas som tankas här består till nästan hundra procent av biogas. På andra håll i Europa ser det sämre ut, även om Audi också investerat i produktion av förnybar gas i Tyskland, säger hon. De certifierade utsläppsvärdena för fordon tar dock inte hänsyn till andelen förnybart och för exempelvis Audi A4 innebär det att angivet koldioxidutsläpp (WLTP) är 122 gram per kilo meter. Det kan jämföras med 22 gram per kilometer om bilen drivs med biogas.

– Det här är något som vi lyfter fram i vår kommunikation för att förtydliga hur klimatsmart det är att köra på biogas i Sverige, säger Irene Bernald.

”Tack vare den svenska gasmixen är det klimatsmart att köra gasbil i Sverige. Det här är något som vi lyfter fram i vår kommunikation.”

Irene Bernald, informationschef, Audi Sverige

Men elektrifieringen är avgörande för att företaget ska kunna vara klimatneutralt senast 2050, menar Irene Bernald.

– Audi har en tydlig elektrifieringsstrategi och som bransch måste vi förhålla oss till förutsättningarna. Om endast fordon med nollutsläpp räknas som hållbara efter 2026 är det elbilar som gäller. För att få genomslag är det dessutom viktigt att utvecklingsmässigt fokusera på en teknik. Men omställningen kom-mer att ske gradvis. De närmaste åren har vi behov av en mix av flera olika alternativ för att minska klimatpåverkan.

Symbol synliggör biogasen

Ännu en person som vill öka medvetenheten om biogas är läkaren Jan Rapp som grundat den ideella föreningen Biogasakademin.

– Sverige ligger i framkant vad gäller biogas och nu tar fler och fler länder efter oss. Trots det är det få svenskar som känner till att världens smartaste bilbränsle faktiskt tillverkas i den egna kommunen. Därför behövs Biogasakademin. 

”Att Sveriges 50 000 biogasbilar ser ut som vanliga bilar är ineffektivt ur ett marknadsförings­perspektiv. Om man där­emot skriver ’biogas’ på bilarna blir de synliga.”

Jan Rapp, grundare av Biogasakademin

Bland annat har föreningen tagit fram en biogassymbol som i dag syns på många ställen, bland annat på bilar och soptunnor.

– Att Sveriges 50 000 biogasbilar ser ut som vanliga bilar är ineffektivt ur ett marknadsföringsperspektiv. Om man däremot skriver ”biogas” på bilarna blir de synliga. Om sedan samma symbol används i annonser, på tankstationer, i restaurangentréer och på alla matavfallskärl, börjar fler fråga om samarbetet. När fler förstår att många andra är med, går omställningen snabbare.

Att ha symboler, som Svanen, för smarta val är heller inget nytt, påpekar Jan Rapp. Om symbolen på den egna bilen också finns på chips-, öl- och kaffeförpackningar ökar den positiva känslan med att köra gasbil, tror han. 

– En gemensam logga gör det möjligt. Att idén är rätt bekräftas av att finska, schweiziska och tyska gasbilsorganisationer nu vill använda den.

Biogaslogotypen uppskattas av bland andra Seats Marcus Akmal. Alla företagets bilar är märkta med loggan.

– Det är klockrent att med en gemensam symbol knyta ihop allt som har med biogas att göra, säger han.

Sociala medier

Fordonsgas Sverige driver ett 40-tal gastankstationer i Västsverige – och fortsätter att expandera. På en informativ webbplats riktad till biogasförare lyfter företaget biogasen som framtidens drivmedel.

– Vi har också startat Facebookgruppen Snacka om biogas som är en riktigt aktiv community. Folk hjälper varandra med frågor runt besiktning, tankstationer och bilmodeller. Vi finns också på Linkedin, det är ett effektivt sätt att nå företagskunderna, säger Peter Maksinen, vd för Fordonsgas Sverige.

Han menar att det aldrig tidigare har skrivits så mycket positivt i medierna och på sociala medier om biogasen.

”Vi har startat Facebookgruppen Snacka om biogas som är en riktigt aktiv community. Folk hjälper varandra med frågor runt besiktning, tankstationer och bil­modeller.”

Peter Maksinen, vd, Fordonsgas Sverige

– Biogasen verkar inte i motvind. Däremot har elen en stormmedvind. Det är lite typiskt svenskt att fokusera på ett drivmedel åt gången. Ett tag var det bara etanol som gällde, sen var den ”superrena” dieseln i fokus, och nu pratas det bara om elbilar. Det är bättre att ha två tankar i huvudet samtidigt. Vi kommer inte att nå miljömålen med ett enda drivmedel. Om man bara går på ett spår blir flaskhalseffekten påtaglig. Det finns inte särskilt många elbilar i Sverige, men elnätsproblemen är redan här.

Av politikerna skulle Peter Maksinen önska ett mer konsekvent synsätt:

– Jag tycker att det ska vara lika villkor. Just nu styrs bidragen otroligt hårt mot elbilar. Elbilsköparen får 70 000 kronor i bidrag, varför får inte den som köper en biogasbil det?

Text: Anna Wahlgren

Läs hela artikeln i tidningen