– Jag har alltid velat satsa i Sverige. För mig är det biogasens Mecka med väldigt stor potential för både biogas och vätgas, konstaterar den gladlynte entreprenören.

Nederländska Orangegas gjorde sitt intåg i Sverige förra året. Då började företaget bygga två gastankstationer på Öland och en i Gävle. Dessutom tog man över flera tankstationer i Helsingborg och Stockholm. 

– Det ekonomiska stödet från statliga Klimatklivet var viktigt för att kunna bygga. I ärlighetens namn kanske det inte finns så många kunder i Färjestaden just nu. Men det är ett trevligt ställe att starta vår expansion på, lite i skymundan, för att lära känna svenska marknaden, förklarar han.

Orangegas väntar nu även på att åtta nya ansökningar hos Klimatklivet ska behandlas. Två av dessa stationer, i Stockholm och Gävle-borg, ska ha både biogas och vätgas. Totalt siktar företaget på att erbjuda gastankning på 25 stationer i Sverige innan året är slut och på ”40 plus” inom två, tre år.

– Vi undersöker om det går att få in vätgas på alla våra stationer i Sverige. Vi har redan två vätgastankstationer i Haag och Amsterdam. I Holland har vi grön vätgas med hjälp av certifikat och om tre år kan vi få den genom solenergi.

Företaget har något de kallar för The Orange dream. Den drömmen går ut på att deras tankstationer enbart ska erbjuda fossilfria bränslen, som biogas, både komprimerad och flytande, vätgas, etanol, biodiesel och snabbladdning genom grön el. Strategin är att börja med biogas och sedan fylla på med övriga bränslen allteftersom.

– Mitt mål har aldrig varit att bli störst även om vi självklart har aktieägare som vill det. Jag vill bygga ett fint företag med en trevlig företagskultur. Jag brukar säga till mina säljare: var snälla, skapa relationer och pressa inte kunderna.

Positivt bemötande

Marcel Borger har lång erfarenhet av försäljning världen över och konstaterar att han mött mycket arrogans och otrevliga attityder genom åren då han arbetade i oljebranschen. Detta vill han inte ha i sitt företag, i stället fokuserar Orangegas på långsiktiga samarbeten och positivt bemötande.

– Vi gör affärer på ett annorlunda sätt jämfört med många andra. Det är vår ”happy planet-filosofi” att vara lite snällare och att göra affärer utan påtryckningar. Det är min drivkraft.

Historien om Orangegas startade 2008 på ett grillparty hemma i Marcel Borgers trädgård då familjen firade dotterns treårsdag. Tillsammans med två vänner bestämde han sig för att göra något bra för världen. Erfarenheten av att sälja bensinstationer i kombination med att politikerna i landet ville satsa på att bygga ett nätverk av biogastankstationer fick honom att våga tro att tiden var mogen.

– Jag är en entreprenör och har alltid velat bygga upp ett glatt företag. När jag fick den här idén kombinerades mina mål att göra något idealistiskt med att göra affärer i ett internationellt företag.
Marcel Borger kommer från en entreprenörsfamilj som under många år drivit möbelföretag. I dag är hans 80-åriga pappa engagerad på Orangegas huvudkontor.

– Jag kan alltid komma till honom och få goda råd.

Expansion i rekordfart

År 2009 öppnade Orangegas sin första tankstation i Nederländerna och sedan dess har expansionen gått i rekordfart, nu med över 220 stationer i Europa.

I dag finns de karaktäristiskt orangegröna tankstationerna i Nederländerna, Tyskland, Belgien och Sverige. Ytterligare länder är dock aktuella som Schweiz, Italien och Storbritannien.

”Jag är en entreprenör och har alltid velat bygga upp ett glatt företag. När jag fick den här idén kombinerades mina mål att göra något idealistiskt med att göra affärer i ett internationellt företag.”

Marcel Borger, vd, Orangegas

Den sympatiske holländaren tycks fascinerad över att Sverige ligger så långt fram när det gäller biogasproduktion och att gasen används så flitigt som fordonsbränsle. De senaste åren har han åkt runt i landet tillsammans med företagets svenska vd Mats Ekelund, veteran i den svenska biogasbranschen, för att knyta kontakter.

Orangegas expansion bygger på ett nät av egna tankstationer kombinerat med gasdispensers hos andra aktörer, exempelvis Preem, Circle K och OKQ8.

– Mats har öppnat många dörrar och det har varit en stor fördel för oss. De första erfarenheterna av Sverige är väldigt positiva. Vi känner oss mycket välkomna, även av våra konkurrenter.

Saknar marknadsföring

Däremot uttrycker Marcel Borger förvåning över hur lite gasen marknadsförs och syns ute i samhället.

– Efter ett år av roadtrips sa jag till Mats: ”Det finns ju ingen marknadsföring, ingen sponsring”. Det hoppas jag att vi kan ändra på. Om det inte hade varit för corona hade ni sett mer av oss redan nu.

Orangegas har utökat sin personal i Sverige och kommer i april ha fem anställda. Företaget har ett kontor i Helsingborg och planer finns att öppna huvudkontor i Göteborg och Stockholm.

– Vi är inga trollkarlar, men vi är väldigt aktiva. I Holland knackar vi dörr och kontaktar företag och frågar om de vill köra på biogas. Vi satsar också på event och sponsring. Jag har en bakgrund inom sälj och marknadsföring och allt handlar om hur du talar med dina kunder. Min dotter säger att jag tjänar pengar på att prata, skrattar trebarnspappan som också är mycket sportintresserad.

Sponsrar ungdomar

Helgerna tillbringar han och frun med barnen på deras olika sportaktiviteter. Företaget sponsrar också ett eget ishockeylag, Orangegas Capitals, i hemstaden. 

– Vi sponsrar aldrig eliten. Vi letar alltid efter lagen och ungdomarna som behöver extra stöd för att komma framåt. I Sverige kommer vi att göra samma sak. Vi letar efter två, tre ambassadörer som passar vår profil.

Vad är då hemligheten bakom Orangegas lyckosamma strategi? Enligt Sverige-vd:n Mats Ekelund är det mycket Marcel Borgers personlighet som ligger bakom företagets framgångar. ”Han är primus motor. En lycklig själ som folk vill vara med. Charmig, medryckande, generös och självklar”, säger han.

Marcel Borger vill dock tona ner sin roll och i stället lyfta fram sin personal. 

– Jag har alltid svårt att prata om mig själv. I stället gillar jag att låta mina kollegor berätta historien om hur vi jobbar, men då och då ger jag intervjuer, säger han lite skämtsamt.

– Jag ser mig mer som en beskyddare av vår företagskultur än en frontfigur.

I Nederländerna har Orangegas förutom 85 gastankstationer även delvis egen biogasproduktion. De samarbetar också med små och stora företag och hjälper dem med både utbildning och upphandling av gasbilar.

– Vi har en plattform som kallas smarta gröna bilar, som även skulle kunna användas i Sverige. Ni har två fina företag, BRC och Konvegas, som konverterar på ett proffsigt och effektivt sätt och som jag tror behöver mer uppmärksamhet. Vi kanske kan hjälpa till där, funderar entreprenör Borger.

Andra spännande projekt är idén om Orangegas egen energifabrik. Marcel Borger skrattar när den kommer på tal:

– Jag brukar säga: ge mig 70–80 miljoner euro så löser jag allt!

Affärsmodellen bygger på att Orangegas skulle kunna göra egen vätgas och syntetisk biogas med hjälp av så kallad power to gas. Med el från vindkraftverk skulle energifabriken kunna spjälka vatten till vätgas, som dessutom skulle kunna användas för produktion av biogas, genom att kombinera vätgasen med koldioxid från biogasanläggningar.

– Vi har gjort beräkningar som visar att vi skulle kunna producera enorma mängder gas på detta sätt. Vi kan skicka in den på gasnätet eller leverera direkt till tankstationer. Man kan också göra biogasen flytande för att få en komplett hållbar depå av rena bränslen, konstaterar han.

Biogasens framtid

Intresset för gas och särskilt vätgas har ökat kraftigt den senaste tiden, men det finns också orosmoln. I EU diskuteras just nu ett förslag om att endast elbilar ska tillåtas i framtiden.

– Det kommer att påverka biogasmarknaden eftersom förslaget inte tar hänsyn till drivmedlets hela livscykel, well to wheel. Men jag är inte orolig utan vi fokuserar på att tillsammans med andra påverka Bryssel i den här frågan. Varje rent bränsle är ett rent bränsle. Om vi ska göra transporterna renare behövs alla hållbara drivmedel, inte bara el. Annars kommer vi inte att lyckas.

NAMN: MARCEL BORGER ÅLDER: 50 ÅR
YRKE: GRUNDARE, ÄGARE OCH VD FÖR DET NEDERLÄNDSKA FÖRETAGET ORANGEGAS,
SOM NU EXPANDERAR I SVERIGE MED FLERA GASTANKSTATIONER.
BAKGRUND: ENTREPRENÖR OCH SÄLJARE. TIDIGARE BLAND ANNAT I ELEKTRONIK- OCH OLJEBRANSCHEN. FAMILJ: GIFT MED SANNA, DOTTERN FEMKE, 16 ÅR, OCH SÖNERNA TEUN, 13 ÅR, OCH TAEKE, 12 ÅR. BOR: HUS I STADEN LEEUWARDEN I NORRA NEDERLÄNDERNA
KÖR: EN DODGE RAM, KONVERTERAD TILL BIOGASDRIFT. VÄNTAR ÄVEN PÅ ATT EN
40 ÅR GAMMAL PORSCHE 928 SKA KONVERTERAS.
PÅ NATTDUKSBORDET: ”MIN TELEFON. JAG VILL ALLTID VARA TILLGÄNGLIG FÖR
VÅRA KUNDER OM DET HÄNDER NÅGOT”.

 Text: Lena Ländin

Läs hela artikeln i tidningen