Energigas Sverige, som är branschorganisationen för energigaserna i Sverige, har tagit del av rubricerat förslag. Vi vill gärna bidra med synpunkter och delger härmed vårt yttrande enligt Klimat- och näringslivsdepartementet remiss den 11 januari 2024.

Eftersom vi är branschorganisationen för energigaserna i Sverige (naturgas, biogas, fordonsgas, gasol, vätgas och syngas) så svarar vi på rubricerad remiss utifrån ett gasperspektiv.

Energigas Sverige stödjer introduktionen av EU ETS 2 som ett viktigt steg för att minska utsläppen med minst 55 procent till 2030 och nå klimatneutralitet 2050 – två angelägna mål som Energigas Sverige stöttar och står bakom. Vi har dock synpunkter som främst handlar om att skapa ett tydligt och effektivt system, att minska risken att fel aktörer träffas av tillståndsplikt och att se till att inte orimliga administrativa krav ställs med negativ effekt på marknaden och omställningen till förnybart.

Sammanfattning
Energigas Sverige anser sammanfattningsvis att:

  • Tiden för berörda företag att ansöka om och få tillstånd för utsläpp av koldioxid är orimligt kort. Särskilt mot bakgrund av att det fortfarande inte är helt säkerställt vilka aktörer som kommer att omfattas av kravet. Energigas Sverige anser att tidpunkten för krav på tillstånd ska senareläggas alternativt att en dispensperiod när verksamheten kan drivas utan tillstånd ska införas.
  • Det bör förtydligas i lagtext att bränsleverksamheter som endast hanterar bränsle med emissionsfaktor noll helt ska exkluderas från EU ETS 2 och inte omfattas av krav på tillstånd, övervakning och rapportering. Det är inte tillräckligt rättssäkert att detta endast framgår i förordning i kombination vägledning och delegerad akt.
  • Massbalans för både gasformig och flytande gas måste accepteras vid samdistribution och lagring av gas med emissionsfaktor noll tillsammans med fossila gaser.
  • Verksamhetsutövare av en bränsleverksamhet har inte rådighet över hur bränslet används efter att det släppts för konsumtion. Det kommer förekomma fall där förbränningen sker för annan användning än vad som var avsikten när bränsleprodukten släpptes för konsumtion. Energigas Sverige anser att ett system för återbetalning bör införas redan från början för att undvika att felaktig kostnad för utsläppsrätter inom EU ETS 2 läggs på en bränslevolym.
  • Det bör förtydligas i lag och förordning att regleringen enbart omfattar utsläpp av koldioxid, inte övriga växthusgaser, samt att det endast är frisättande av bränsleprodukter som ger upphov till utsläpp av koldioxid vid förbränning som omfattas.
  • Att ytterligare sektorer inkluderas i systemet (opt-in) är positivt och ger minskad administration, förutsatt att bränsleverksamheter som enbart frisätter bränsleprodukter med emissionsfaktor noll inte är tillståndspliktiga och att jordbruket stöttas för ökade kostnader.

Energigas Sverige har även ett antal detaljerade synpunkter på utformningen av vissa föreslagna paragrafer, bland annat med anledning av de föreslagna hänvisningarna till lagen (1994:1776) om skatt på energi, som i några sammanhang inte uppfyller avsett syfte. Se utförligare i ovan remissvar.