Sista veckan före jul är snart slut och många kommer att vara lediga lite längre över jul och nyår. Det är verkligen välförtjänt med en skön och avkopplande ledighet för att ladda inför 2026 års möjligheter och utmaningar. Nästa år är det valår och mycket kan hända.
Prenumerera på nyhetsbrevet
De senaste fyra åren har i hög grad präglats av ett ökat fokus på beredskap, försörjningstrygghet och energisystemets robusthet, där kärnkraften fått en framträdande roll i den energipolitiska debatten. Samtidigt har det på EU-nivå funnits en ökad osäkerhet kring takten i klimatarbetet och den fortsatta ambitionsnivån i styrmedel och mål. I detta sammanhang har konkurrenskraft lyfts allt tydligare, vilket gör det än viktigare att politiken tydligt ser hur klimatomställning och industrins konkurrenskraft kan, och behöver, gå hand i hand. Det är viktigt att klimat, konkurrenskraft och försörjningstrygghet får stå i centrum, och i alla dessa perspektiv kan energigaserna göra skillnad. Det är ett budskap som Energigas Sverige vill lyfta fram, särskilt med tanke på den nya regeringskonstellationen och de nya politiska uppdrag som ska fördelas nästa år.
Under de senaste åren har utsläppen från transportsektorn ökat, bland annat på grund av sänkta ambitioner för reduktionsplikten och lägre skatter på fossila drivmedel. Detta har lett till att utsläppskurvan pekar uppåt snarare än nedåt, vilket försvårar möjligheten att nå 2030-målet. Flera rapporter och analyser, bland annat från Klimatpolitiska rådet och Trafikanalys, pekar på att det krävs en bred palett av åtgärder och styrmedel för att vända utvecklingen. Det handlar om att stimulera marknaden för el-, biogas- och vätgasfordon, öka användningen av alla typer av fossilfria drivmedel och satsa på transporteffektivitet och kollektivtrafik.
Energimyndigheten har nyligen publicerat rapporten ”Uppföljning och analys av klimatpremien”, som utgör slutrapporteringen av ett regeringsuppdrag. Under arbetets gång har Energigas Sverige haft en konstruktiv dialog med Energimyndigheten. Vi delar dock inte alla slutsatser och rekommendationer i rapporten. Ett exempel är förslaget att klimatpremien för biogaslastbilar tas bort redan 2027. Samtidigt framhåller Energimyndigheten att diesel kommer att fortsätta stå för en betydande del av det totala transportarbetet under en lång tid framöver, eftersom de långväga transporterna elektrifieras senare.
Vi vill understryka att utvecklingen kan gå i en annan och betydligt bättre riktning – förutsatt att de nationella styrmedlen bidrar till en konkurrenskraftig totalkostnadskalkyl för exempelvis biogas- och vätgaslastbilar som passar utmärkt för långväga transporter. Vi ser att det är särskilt viktigt att vi tillsammans inom branschen fortsätter dialogen och tydliggör för beslutsfattare vilka möjligheter som biogas och vätgas ger för lastbilstrafikens omställning och utsläppsminskning. Om ni är intresserade av att delta i detta arbete får ni gärna kontakta Ellenor Grundfelt hos oss.
Tidigare i veckan meddelade EU-kommissionen att man vill dra tillbaka beslutet om ett förbud mot förbränningsmotorer i nya bilar från 2035. Målet för 2035 föreslås sänkas från 100 till 90 procents minskning av koldioxidutsläpp vid avgasröret. Återstående 10 procent ska kompenseras genom två mekanismer: användning av fossilfritt stål producerat inom EU samt utsläppsbesparingar från e-bränslen och biodrivmedel. När förslaget till reviderad förordning presenteras, vilket väntas under första eller andra kvartalet nästa år, blir det viktigt att granska detaljerna. För gasbranschen är det särskilt intressant att klimatnyttan av biogas och andra biodrivmedel nu tydligare erkänns, liksom betydelsen av fossilfritt stål i fordonen. EU-kommissionen klargör att elektrifiering fortsatt ska vara huvudspåret i omställningen, men betonar samtidigt teknikneutralitet.
Under året har det varit stort fokus på arbetet inför implementeringen av Gasmarknadspaketet (direktiv och förordning) på den svenska marknaden. Energimarknadsinspektionens arbete, att bedöma vilka åtgärder som krävs i Sverige för att genomföra Gasmarknadspaketet, är nu avslutat och resultatet (bland annat ett förslag till ny gasmarknadslag) är nu ute på remiss till 26 februari 2026. Vi arbetar givetvis för fullt med gasbranschens remissvar. Energigas Sverige har ingått i Energimarknadsinspektionens referensgrupp och har skickat in flera inspel som har gjort skillnad för förslaget som nu remitteras. Vi har haft kontinuerlig dialog med Energimarknadsinspektionen för att säkerställa att lagstiftningen bidrar till att underlätta omställningen till förnybar gas på gasnäten och utbyggnaden av den vätgasinfrastruktur som planeras.
Detta är endast ett exempel på en fråga som Energigas Sverige har arbetat med under året som har gått. Andra exempel är:
- Deltagande i Styrmedelsutredningen och gemensamt arbete med er medlemmar för att ta fram gasbranschens position kring vätgas/biogas i reduktionsplikten.
- Påverkansarbete och remissvar kring moderniserad beskattning av gaser, inklusive skattebefrielse för biogas och biogasol. Flera av dessa förslag grundar sig i lagändringar som Energigas Sverige tidigare begärt från regeringen.
- Påverkansarbete kring verifiering och spårbarhet för förnybara gaser, ursprungsgarantier och unionsdatabas för hållbara bränslen.
- Påverkansarbete för fungerande massbalanssystem i skattelagstiftningen för energigaser. Ett viktigt arbete som fortsätter även under år 2026.
- Svar på EU-kommissionens öppna samråd om den allmänna gruppundantagsförordningen, GBER. GBER behöver ändras i flera delar för att underlätta utbyggnaden av storskaliga biogasproduktionsanläggningar och en växande gasmarknad.
- Viktigt påverkansarbete kring frågan om Klimatklivet och Naturvårdsverkets ändrade regler för bidrag till biogasproduktionsanläggningar som använder gödsel. Även detta arbete kommer att fortsätta under kommande år.
- Under året har Energigas Sverige publicerat inte mindre än tre uppdaterade anvisningar: Anläggningar för flytande metan (LNGA 2025), Tankstationer för metangasdrivna fordon (TSA 2025) och Anvisningar för flaskgasolanläggningar (FGA 2025).
- Under året har dialogen med MSB fördjupats och Energigas Sverige ser positivt på att MSB tar omtag kring gasregler efter synpunkter från både interna och externa aktörer avseende förslag till nya föreskrifter om hantering av brandfarlig gas.
Vi är även väldigt stolta över det arbete som har bedrivits inom våra projekt Industrins biogaskommission, innovationskluster BioGenGas och vårt säkerhetsprojekt H2Safety.
Så här i slutet av året har även Vätgaskonferensen 2025 genomförts, denna gång på Münchenbryggeriet i Stockholm. Energigas Sverige var en av arrangörerna tillsammans med Energiforsk, Vätgas Sverige, Rise, Energiföretagen Sverige och CH2ESS (Luleå tekniska universitet). Det var en mycket lyckad tillställning med cirka 300 personer på plats som pratade vätgas ur flera olika perspektiv. Intressanta sessioner blandades med nätverkande och besök i utställningen. Energigas Sverige bidrog både genom vårt projekt H2Safety och genom att ansvara för en session med fokus på ”Från förslag till verklighet” med både representanter från myndigheter och från politiken på plats. Vi deltog även i ett par andra sessioner och är mycket nöjda efter ett par intensiva dagar.
Vi ser redan fram emot att ta oss an ett spännande 2026 tillsammans med er alla! Det har varit ett intensivt år och vi alla på kansliet önskar er alla en riktigt God och avkopplande Jul och ett sprakande och bubbligt Gott Nytt År!
Vänliga hälsningar