Samtidigt som användningen av energigaser överlag behöver öka för att ersätta andra fossila bränslen i transport- och industriprocesser, ska också den fossila andelen minska och vara noll senast 2045. Resan dit är redan påbörjad.

En av gasens många styrkor är bredden i användningsområden. Energigaserna bidrar till omställningen inom vägtransporter, sjöfart och industri. Gasen spelar också en viktig roll för att möjliggöra elektrifiering, eftersom den kan användas som balanskraft samt för att motverka effektbrist och flaskhalsar i elnäten.

Naturgas och gasol ger lägre växthusgasutsläpp än olja och kol. Exempelvis innebär ett skifte från tjockolja till flytande naturgas inom sjöfarten i sig en minskning av utsläppen. Men den stora minskningen av växthusgasutsläpp sker i och med övergången till förnybar gas. Färdplanen ”Gas för framtiden – Klimatfärdplan för energigaserna i Sverige” visar hur det ska gå till.

Enligt den biogasmarknadsutredning som presenterades i december bör målet vara att 2030 producera 7 terawattimmar biogas genom rötning och ytterligare 3 terawattimmar biogas och annan förnybar gas genom andra tekniker. Det ska jämföras med dagens produktion av ungefär 2 terawattimmar. Branschen ser att det målet är möjligt att nå och att potentialen på sikt är långt större.

Men vi behöver rätt förutsättningar från politiskt håll. Vi uppmanar därför regering och riksdag att:

1. Genomföra Biogasmarknadsutredningens förslag om ett nationellt mål för biogas och andra förnybara gaser, fortsatt skattebefrielse på biogas samt produktionspremier.

2. Utveckla gröngasprincipen. Övergången till förnybara gaser kommer inte att ske i större skala om de förnybara och fossila energigaserna inte kan hanteras i samma lagrings- och distributionssystem. Gröngasprincipen måste få tillämpas inom EU ETS.

3. Stärka miljödifferentieringen i sjöfartens avgifter. Komplettera med en miljöinvesteringsfond samt en riskavtäckningsfond för att stimulera miljö- och klimatåtgärder.

4. Verka för ett globalt pris på klimatutsläpp. På det sättet ökar industrins och sjöfartens betalningsvilja för de förnybara alternativen. Samarbetet inom EU är en viktig plattform för Sverige att driva frågan.

Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland och en permanent världsutställning för klimatsmart teknik. Det är Sveriges chans att påverka de globala utsläppen. Gasbranschen är, och kommer att vara, en viktig del i den omställningen.

Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige

Maria Malmkvist, vd för Energigas Sverige

Debattartikeln publicerades först i Barometern