Det finns mycket som talar för gasbilarna framöver. Förutom alla miljö- och klimatfördelar gynnas ägarna ekonomiskt genom klimatbonus, lägre fordonsskatt och bra förmånsvärde. Regeringen med stödpartier lovar i sitt 73-punktsprogram att stärka den här typen av åtgärder. Nu släpper också höstens leveransstopp som orsakades av införandet av den nya standarden för att testa bilar, WLTP.

- Under våren räknar vi med att leveranserna kan komma igång igen. Gasbilarna är en del av omställningen till en fossiloberoende fordonsflotta, säger Marcus Thomasfolk, informationschef för Volkswagengruppen, i senaste numret av Energigas.

Några av de tillverkare som har nya modeller på gång är Seat, Skoda och Ford. I tidningen gör vi en kartläggning av de nästan 30 gasbilsmodeller som finns, eller är på väg att lanseras, på den svenska marknaden. Vi publicerar även en aktuell karta över Sveriges tankstationer, som snart är 200 till antalet.

Stoppa exporten av miljöbilar

Energigas rapporterar också från Seat i Barcelona som storsatsar på gasbilar. Vi porträtterar Lasse Swärd, en av Sveriges mest erfarna motorreportrar. När han får mejl och telefonsamtal från läsare som vill ha hjälp att välja bil, svarar han ofta: ”Köp en gasbil, det är det bästa alternativet för miljön.”

På debattsidan skriver Mattias Goldmann och Anna Lindén från Fores och 2030-sekretariatet om att exporten av miljöbilar, bland annat gasbilar, måste stoppas. De lägger fram flera skarpa åtgärdsförslag till den nya regeringen.

Läs hela tidningen och prenumerera (gratis): https://www.energigas.se/publikationer/tidningen-energigas/

Direktlänk till tidningen: https://www.e-magin.se/latestpaper/xp4stcn0/paper#/paper/84806pq9/1

För mer information, kontakta:
Jonas Gustafsson, press- och kommunikationsansvarig,
0708-99 55 60, jonas.gustafsson@energigas.se